Menu
De geschiedenis van denim jeans

We houden allemaal wel van een goed paar jeans en hebben waarschijnlijk wel een stuk of twee (drie, vier..) mooie en comfortabele jeans in de kast liggen. Het is een van de meest veelzijdige modestukken die eigenlijk nooit uit het modebeeld is verdwenen en dit waarschijnlijk ook niet zal gaan doen. In Nederland is de spijkerbroek een onmisbaar item geworden in onze garderobe en er gaan elk jaar meer dan 15 miljoen exemplaren over de toonbank. Daarom wordt er in dit artikel door YouStyle dieper ingegaan op de geschiedenis van het meest gedragen kledingstuk van de laatste en deze eeuw: de denim jeans. We gaan kort in op de achtergrond van dit klassieke stofje en geven tips voor de aanschaf van je favoriete broek.

Het begin

Het begon voor de jeans allemaal bij Levi Strauss, de man achter het bekende jeans merk Levi's. De eerste zogenaamde jeans was eigenlijk helemaal niet van denim, maar van canvas materiaal. Levi Strauss verhuisde in 1853 naar San Francisco en opende daar een 'dry good' winkel. In en rondom de stad waren veel goudzoekers en Levi zag hierin een kans om broeken te maken van canvasdoek. Echter was de vraag voor deze broeken niet hoog dus besloot Levi om broeken te maken van denim. Dit stond toen bekend als een erg sterk katoen wat nog nooit eerder was gebruikt voor het maken van broeken. Omdat de broek zo sterk was werd deze vooral veel gekocht door mijnwerkers, cowboys, boeren en spoorwegarbeiders. Later heeft Strauss kleine spijkertjes toegevoegd zodat de broeken steviger werden en ook werden er logo's en etiketten toegevoegd. Het eerste etiket was die van twee paarden die probeerden om een spijkerbroek uit elkaar te trekken. Hiermee wilde men laten zien hoe sterk de denim broeken wel niet waren en die paarden zijn nog steeds een onderdeel van Levi's vandaag de dag. In 1891 verliep het patent op de broek en werd deze massaal nagemaakt door de industrie met als gevolg dat de spijkerbroek het meest geïmiteerde kledingstuk ter wereld is.

Van werkbroek naar alledaags item

In de jaren 20 van de vorige eeuw was een verschuiving te zien in het publiek van de spijkerbroek. Eerst werden ze voornamelijk gekocht door harde werkers maar door de opkomst van de bioscopen en filmindustrie werd de spijkerbroek een alledaags kledingstuk. Veel cowboys droegen namelijk in de films een stoere denim jeans. Dit zorgde ervoor dat vooral het jonge publiek net zo stoer erbij wilde lopen en dus ook denim ging kopen. Dit was voornamelijk een trend in Amerika en de spijkerbroeken trend kwam pas later op in Europa. Na de Tweede Wereldoorlog gingen alle Amerikaanse soldaten vanuit Europa weer naar huis en lieten de spijkerbroeken volop achter die zij droegen. Europa zag Amerika als een groot voorbeeld omdat zij hen bevrijd hadden en gingen daarom ook de spijkerbroeken dragen.

De jeans in Nederland

Denim jeans werden nog populairder in de jaren 50 van de vorige eeuw toen de rebelse James Dean het item droeg in films en ze meteen cool maakte. Vooral mannelijke tieners pakte deze trend snel op maar er waren ook exemplaren voor vrouwen met een rits aan de zijkant. De echte doorbraak van de spijkerbroek begon in de jaren 60 toen Marilyn Monroe de denim look op had gepakt en andere jonge vrouwen inspireerde om dit ook te doen. Daarnaast droegen de hippies de spijkerbroek als een uiting van protest in combinatie met lange lokken. Hierdoor werden vooral Nederlandse soldaten gezien als het hippieleger.

Stijlen door de jaren heen

In de jaren 50 en 60 had de spijkerbroek voornamelijk een baggy karakter en een rebelse uitstraling. De 'baggy dad jeans' was de ultieme rebelse look en werd vooral door mannen veel gedragen. In de jaren 70 werden de denim jeans wijder en waren de 'flared jeans' de coolste denim stijl. In de jaren 80 was de 'mom jeans' hip die hoger in de taille is, wijder in de dijen en strak aan de onderkant. Dan in de jaren 90 ging men de wassing veranderen van de jaren 80 broek en werd deze een stuk lichter. Ook werden er scheuren toegevoegd aan het jaren 80 model. In het eerste decennium van deze eeuw kreeg de broek een totaal andere karakter dan de voorgaande 20 jaren. De denim jeans kregen ineens een lage taille, er werden details en lappen toegevoegd in combinatie met een strakke look: de 'skinny jeans'.

De denim jeans anno 2016

Vandaag de dag implementeren we eigenlijk alle bovengenoemde denim trends en stijlen in ons modebeeld. Zowel skinny jeans als flared jeans rocken de catwalks en modewinkels. Jeans zijn nog steeds de perfecte casual en klassieke look die goed voor veel mensen door de jaren heen. Hieronder geeft YouStyle drie kooptips waar je op kunt letten wanneer je op zoek bent naar nieuwe jeans.

1. Wil je graag designer of high-end jeans kopen dan kun je het beste je slag slaan in designer outlet winkels. Omdat jeans zo klassiek zijn kun je gemakkelijk mooie jeans vinden van vorig seizoen voor de helft van de prijs die net zo trendy zijn als de nieuwe exemplaren. Je kunt hier met zekerheid een goede kwaliteit spijkerbroek kopen in een stijl die jij mooi vindt tegen een lagere prijs.

2. Ga eens op zoek naar duurzame fashion aanbieders. Een grote trend momenteel in de modewereld is kledingstukken die rekening houden met het milieu en de werkomstandigheden, vooral in de denim wereld. Als je geen geld hebt om zo een duurzame jeans te kopen dan adviseren wij om ten minste meer dan €30,- uit te geven wanneer je een nieuwe jeans koopt. Een prijs die lager is dan dat heeft hoogstwaarschijnlijk een lage score op duurzaamheid en fairtrade werkomstandigheden. Gelukkig kun je tegenwoordig bij H&M al mooie duurzame denim items kopen en ook G-Star RAW heeft een gehele duurzame collectie.

3. Probeer eens nieuwe stijlen. Het is gemakkelijk om steeds dezelfde stijlen, wassingen en denim merken te dragen. Maar stap eens uit je comfortzone en creër op deze manier een geheel nieuwe look

4. Sla je denim slag in een vintage of tweedehands winkel. Hier vind je vaak spijkerbroeken die je niet meer gemakkelijk kunt vinden in het huidige modebeeld en er zitten tevens nog vele unieke klassiekers tussen (waaronder van Levi's). Ook vind je hier zelfs vaak denim jeans uit de jaren 70, 80 en 90 tegen een lage prijs terwijl de kwaliteit bijna niet is achteruitgegaan. Waarom een mom jeans kopen bij de Zara als je deze ook kunt scoren in een klassieke variant uit de jaren 80 in een tweedehands winkel?

Terug naar Shopping
Geschreven door:
Yara
Yara

Fashion lover pur sang. Leeft in jeans en wordt in de zomer nooit gespot zonder zonnebril. Verzamelt sneakers en tassen.